إشادة بردة فعل فتاة على متحرش

فيديو لفتاة من الصعيد تستشيط غضبا في وجه رجل تحرش بها في ميكروباص، كانت تصرخ عليه و صفعته بقوة وسط محاولات الركاب إبعادها عنه.

https://twitter.com/Egypt_is_civil/status/1486268120931225601

أعجب كثيرون بردة فعل الفتاة الصعيدية ودفاعها عن نفسها وُصفت بالخدعة و القوية واعتبر كثيرون أن هذا هو الحل لوقف التحرش التصدي له بالقوة.

من بينها هذا التعليق “هو المتحرش مينفعش معاه الا كده، هو الي ميعرفش ينزل من بيتهم تاني، يتهان صح هو والي بيحامي له، والبلد كلها تتفرج عليه و يشوفوه ولاده و مراته و اهله اللي مفيش في بيتهم راجل.”

https://twitter.com/_Engine__/status/1486284685911244801

وأحمد ردا عن من دعا لعدم فضح الرجل قال “بحب التشهير اللي بيحصل بالمتحرشين..اللي يدي لنفسه حق الاعتداء على غيره ده مجرم وفي أغلب الدول الأجنبية المتحرشين بنتنزل صورهم واعمارهم واسمائهم الثلاثية عادي جدا، على قد جريمتك على قد ما بتحمل عقوبتك، تسلم إيديكي وبتمنى يكون اتقبض عليه.”

بينما هناك من انتقد ردة فعل الركاب الذين كانوا في صف الرجل ووكانوا يدافعون عنه والحال أن الفتاة هي الضحية، بينما تحسرت كثيرات على حال المصريات وما يتعرضت له في الشارع ووسائل النقل من مضايقات “لا شارع آمن ولا مواصلات آمنة ولا بيت آمن ولا موبايل آمن واسهل حاجة التعدي على المرأة و جسدها و حريتها وحياتها وبيتسلك المتحرش عشان مستقبله و المجرم بمسمى جريمة شرف او بمواد الشريعة..انما ليه يا جماعة الست المصرية نكدية وأوفر وصوتها عالي؟ ضاع الحياء.”

شاركونا بآرائكم في تريندينغ الآن

ما رأيكم في ردة فعل الفتاة ضحية التحرش؟ هل أنتم مع أن تقوم أي فتاة بهذا الرد في وجه المتحرشين؟

للمزيد

تريندينغ الآن | وهي تولد.. لبنانية تغني لفيروز (فيديو)