تريندينغ الآن – طفلة في برنامج ريهام سعيد تثير الجدل في مصر

طفلة صغيرة اسمها بسنت تقوم بفيديوهات على تيك توك، استضافتها الاعلامية المصرية ريهام سعيد في برنامجها صبايا الخير، لتصبح ترند في مصر وتحظى الحلقة بملايين المشاهدات وتثير الجدل أيضا.. لكن لماذا؟

https://twitter.com/MariemShawky18/status/1369329132253888523

 

كانت تتنمر على مقدمة البرنامج،  وتستهزئ بها بطريقة اعتبرها عدد من الناس ظريفة ومضحكة وفيها خفة دم.

تريندينغ الآن رصد مختلف وجهات النظر حول الموضوع

نقرأ عددا من تغريدات رواد مواقع التواصل الاجتماعي الذين أحبوا أسلوب بسنت.

منهم شيماء التي كتبت “والله بقالي اكترمن يوم مضحكت من قلبي زي ماضحكت وانا بسمع حلقه بسنت مع ريهام سعيد بسنت لمضه وشقيه وعسل عليها ريأكشن بتعمله بوشها كله شقاوه سمعت الحلقه حسيت اني بتفرج علي ست عجوزه”

https://twitter.com/shoshe47186870/status/1369697502635712520

 

آخرون انتقدوا اعجاب البعض بطريقة حديث الفتاة الصغيرة.. منهم زين التي قالت “الناس مبسوطين بالبنت و عمالين يعملوا شير و الله و كيوت و لما تكبر و تبقى قليلة ادب و بترد على الناس يقولوا متربتش بجد ليه تربوا طفلة المفروض تكون بريئة بالشكل ده! الفيديو مفيش في اي حاجة حلوة بالعكس هو يدايق جدا”

 

كان هناك لوم على الأب لأنه كان يضحك عندما لم تحترم ابنته الصغيرة شخصا أكبر منها.

علقت هنا ساندرا “الفيديو بتاع البنت اللي مع ريهام سعيد مش مضحك بالمرة، بالعكس الاهالي دي خلقت شخص متنمر لمجرد انهم بيضحكوا كل ما بتقول حاجة سخيفة لانهايتبهرهم او بتفاجئهم ف بدل ما ياخدوا موقف ويعلموها ان ده غلط بقوا بيشجعوها وحولوها من طفلة محتاجة حد يقولها الصح والغلط ويربيها لحيزبونة صغيرة.”

 

قد يكون هذا الكلام قاس جدا على طفلة، قالت هنا رحاب “الناس فىالكومنتات حكمت على الطفلة و مستقبلها و شخصيتها اللى لسه هتتكون و حياتها اللى لسه هتبدا بسبب كلمتين عفويتن هي مفكرة أن كلمه تيك توك بتتنطق كدا و ردت بعفوية ايه بقى كل الأحكام دى ؟! البنت لسه هتتعلم و تدرس و تقرا و تجرب و تمر بمواقف و شخصيتها هتتبني ، مش هتفضل طفلة !”

 

شاركونا بآرائكم في تريندينغ الآن

هل تعتبرون أن تصرف الفتاة الصغيرة بسنت عفوي وطبيعي، وانه لا داعي لكل هذه الانتقادات.. أم بالنسبة إليكم مسؤولية الأهل مهمة جدا في تكوين شخصية الطفل؟

للمزيد

تريندينغ الآن | بيتزا بالذهب بـ360 دولاراً في تونس.. هل هذا بذخ؟